dinsdag 14 januari 2014

Ontwikkeling in de muziekwereld

Ontwikkeling in de Muziekwereld 

In de muziekwereld is er laatst een nieuwe ontwikkeling geweest. De muziekwereld spreekt mij aan omdat er van de één op andere dag iets nieuws kan ontwikkelen. Het is een wereld dat constant in beweging is. Muziek zelf is voor mij ook heel erg belangrijk, de manier waarop mensen op muziek reageren is het mooiste wat ik ooit heb gezien. Heel veel mensen vinden een uitweg in muziek, laten zich inspireren door muziek, gooien al hun emoties in muziek. Er zijn ook vele beroepen die je terugvind in deze ontwikkeling.

Ik heb het over de ontwikkeling zonder marketing een album uit te brengen. Zonder promotie, zonder trailers zomaar een album op Itunes plaatsen en hopen dat het verkoopt. Degene die met deze ontwikkeling heeft gemaakt is dan ook een heel groot artiest, namelijk Beyoncé. Beyoncé heeft voor dit album veel producers gebruikt en een aantal bekende zangers.


Wat moeilijk is aan deze trend is om het geheim te houden. De fans wisten wel dat Beyoncé bezig was met een album maar wanneer dit uit ging komen wist niemand. Je hoort steeds vaker dat muziek lekt al voordat het nummer of het album uitgebracht is. Hoe Beyoncé dit geheim heeft gehouden is eigenlijk erg simpel. Ze heeft alleen maar met producers, zangers, dj's, en andere mensen samengewerkt die ze vertrouwd en natuurlijk met goeie contracten.

Dit was ook niet zomaar een album, het was een visual album. Een album met voor elk nummer een video die ook allemaal op het zelfde moment gereleased werden. Er waren wel voordat dit album uitkwam foto's opgedoken dat Beyoncé aan het filmen was voor video's maar wanneer het uitkwam wist niemand. De dansers, regisseurs, producenten en figuranten die meegewerkt hebben mochten niks vertellen (contract) en wisten zelf ook niet eens wanneer het uit ging komen.


Ik denk dat dit ontwikkeling is omdat dit nog nooit eerder gedaan is. Ik ben op zoek gegaan maar kon niemand anders vinden die dit gedaan heeft, ook niet in een ander werkveld. Natuurlijk wordt er soms wel eens een nummer uit gebracht die niemand had verwacht maar nooit zoiets groots. Deze ontwikkeling kan voor andere artiesten ook iets gaan betekenen. Maar werkt deze ontwikkeling ook voor nog niet bekende artiesten? Dat denk ik niet, want het is hard gezegd maar niemand maakt het wat uit als je je muziek uitbrengt terwijl je nog geen grote fanbase hebt opgebouwd, het kan wel maar verwacht geen grote sales en met grote sterren zoals Beyoncé, Robbie Williams, Justin Timberlake, Coldplay, Adele, Justin Bieber, Madonna en nog meer hebben al een fanbase opgebouwd die hun volgen en ook meteen weten als iets online staat van hun en ook de albums nog koopt.


Of deze artiesten daadwerkelijk nu albums gaan releasen zonder marketing en de hele rimbam eromheen dat weet ik niet. Het is natuurlijk heel erg eng om iets uit te brengen zonder enige vorm van marketing en dan maar hopen op goeie sales. Omdat Beyoncé zoveel sales heeft in 24 uur al heeft het wel wat veranderd in de muziekwereld. Ik ben zelf ook vooral anders gaan kijken naar de artiesten. Wie zou zoiets kunnen doen en zoveel sales hebben en dat zijn er vrij weinig.


Het is zeker een ontwikkeling in de muziekwereld wat mij heel erg gaaf lijkt om aan mee te werken. Het is één groot geheim, waarvan eigenlijk bijna niemand weet wanneer het nou eigenlijk uitgebracht gaat worden. Maar om er als artiest zeker van te zijn dat dit album aanslaat en dat je alsnog genoeg sales krijgt moet je goed weten of je fans echt nog je albums kopen en moet je heel veel vertrouwen hebben. Iemand als Beyoncé kan dit omdat ze al jaren in de muziekwereld zit en omdat ze haar fans vertrouwt en de fans vertrouwen haar.  



Het album koop je hier

X

N

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen